Fyldig grøntsagssuppe

Skrevet af Trine Vesteraa. Sendt til Aftensmad

Supper er super gode til at sætte grøntsagerne i førersædet og få brugt de grønne sager køleskabet gemmer på. Jeg er lidt vild med kartoflerne i suppen, fordi de bare har en lækker, blød konsistens og naturligvis smager skønt. Men de kan skiftes ud med andre rodfrugter, og du kan bruge hvidkål i stedet for spidskål, edamamebønner i stedet for ærter. Yes supper kan sammensættes alt efter smag og indhold i køkeskabet, så kom endelig i gang med suppe-kokkeriet.

Grød hele dagen

Skrevet af Trine Vesteraa. Sendt til Morgenmad

Morgenmad: Boghvede-hirsegrød med sød kartoffel- og pekantopping

Idette nummer af Naturli kan du finde min artikel om grød og fire opskrifter på grød til alle dagens måltider. Du kan finde bladet i din helsekostforretning eller læse det her. Artikler og opskrifter er fra side 42-48.

Frokostgrød Havregrød to go med squash æble og kardemomme blog
Frokost: Instant havregrød on-the-go med squash, æble, mynte og kardemomme. Hæld kogende vand på, rør rundt og lad blandingen trække ca. 5 minutter og nyd herefter din grød.

 Aftengrød Havreotto blog
Havre-otte med knoldselleri, pinjekerner og rosmarin. Den kan spises som en selvstændig ret eller sammen med fx tofu, frikadeller eller en postej.

Snackgrød Nougat chiagrød blog
Sidste med ikke mindst en grød til den lille sult: Nougat-chiagrød. Grøden kan også sagtens spises som morgenmad eller hvilket som helst andet måltid. 

Jeg håber, du har fået inspiration til forskellige typer af grød og har lyst til at komme i gang med både kolde og varme typer af grød.

Dadelmos

Skrevet af Trine Vesteraa. Sendt til Øvrige lækkerier


Jeg vil som udgangspunkt gerne søde med det mest naturlig, jeg kan komme i nærheden af. Derfor vender jeg igen og igen tilbage til tørret frugt. Der er ikke så mange dikkedarer - det er bare frugt, der er tørret. Og ja tørret frugt indeholder masser af både fruktose (frugtsukker) og glukose (druesukker), som vi bestemt ikke skal have for meget af, men de indeholder også fibre, vitaminer og mineraler, så det er ikke helt dumt alligevel, når bare de spises med måde.

Mosen er ret anvendelig - den kan både bruges at søde boller, brød, vafler og pandekager, men også som pålæg eller fyldt ovenpå/i brød, boller, pandekager og vafler. Desuden er den også fin som lidt ekstra sødning i varm kakao eller matcha latte.